فرم ومحتوی در هنر بیزانسی چگونه رابطه ای دارند؟

پایان نامه
چکیده

اگر چه هنر شمایل نگاری در تمامی دوران هزار ساله ی قرون وسطی و حتی تا قرن ها پس از آن به شکل و شیوه ی سنتی آن رواج داشته است اما تا این اواخر به دلایل متعدد – جز در روسیه – کمتر مورد توجه و بررسی قرار گرفته بود ، از این رو تحقیقات در این باب هنوز در ابتدای راه خود است و میدان گسترده ای را برای تفحص های هر چه بیش تر و عمیق تر پیش روی محققان قرار می دهد . در ایران نیز این هنر با وجود تمامی پیوندهایی که - چه به لحاظ محتوای فکری و زیبایی شناختی حاکم بر آن و چه به لحاظ صورت هنری منتج از آن - با بسیاری از هنرهای اسلامی برقرار می کند ، کمابیش ناشناخته مانده است و البته این امر تنها مختص این شاخه ی خاص از هنرهای مسیحی نبوده و تقریباً در باب کلیه ی شاخه های هنر مسیحیت و به ویژه مسیحیت شرقی و ارتودوکس که دین رسمی امپراطوری بیزانس در دوران هزار ساله ی حیات آن بوده است ، صدق می کند . این پایان نامه تلاش می کند تا ضمن تأکید بر بستر تاریخی – فرهنگی خاصی که هنر شمایل نگاری بیزانسی در آن متولد شده ، رشد نموده و سپس جان سپرده است ، نه تنها هنر مذکور را به جامعه ی هنری ایران معرفی کند بلکه همچنین پیوند اساسی و بنیادین آن را با مفاهیم حاکم بر دین مسیحیت و به ویژه اساسی ترین جزم آن یعنی تجسد کلمه نشان دهد .

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی سبک شناختی هنر شمایل نگاری بیزانسی

هنر شمایل نگاری بیزانسی، به عنوان یکی از مهمترین صور هنری منتج از دین مسیحیت، که البته هنری مقدس نیز محسوب می گردد، در تمامی دوران هزار ساله استقرار امپراطوری روم شرقی - به جز دوره صدساله نفاق شمایل شکنی- همواره از جایگاه و اهمیت ویژه ای در جامعه بیزانسی برخوردار بوده است. به طوری که باید آن را آیینه ای تمام نما از اندیشه و تفکر حاکم بر مسیحیت ارتودوکس، که دین رسمی این امپراطوری محسوب می ش...

متن کامل

بررسی سبک شناختی هنر شمایل نگاری بیزانسی

هنر شمایل نگاری بیزانسی، به عنوان یکی از مهمترین صور هنری منتج از دین مسیحیت، که البته هنری مقدس نیز محسوب می گردد، در تمامی دوران هزار ساله استقرار امپراطوری روم شرقی - به جز دوره صدساله نفاق شمایل شکنی- همواره از جایگاه و اهمیت ویژه ای در جامعه بیزانسی برخوردار بوده است. به طوری که باید آن را آیینه ای تمام نما از اندیشه و تفکر حاکم بر مسیحیت ارتودوکس، که دین رسمی این امپراطوری محسوب می شد، دا...

متن کامل

مقدمه ای بر مفهوم فرم و فرمالیسم در هنر مدرن

این نوشته بر آن است تا مفهوم فرم و فرمالیسم و بازتاب آن در هنرهای تجسمی را به مثابه­ی شاخه ای بنیادین از جنبش مدرنیستی بررسی کند. در این راستا روش نقادی فرمالیستی کلمنت گرینبرگ نظریه پرداز و منتقد معاصر تحلیل گردیده است. فرمالیسم به تعبیر گرینبرگ عبارت است از نظریه­ای که ویژگی­های فرمیِ اثر را مهم­ترین رکن مقوِّم آن قلمداد کرده و درون­مایه­ی اثر را پیامد تحقق فرم محسوب می­دارد. بدین اعتبار در نظر ...

متن کامل

مفهوم فرم بویژه در هنر

فرم یکی از مفاهیم اساسی و کلیدی هنر است که به دلیل گستره معنایی کاربرد وسیع و کلی بودن و باز بودن آن نیاز مبرمی به تبیین از منظر خاص هنری دارد. از آنجائیکه در کتب مختلف هنری کمتر ابعاد مختلف و وجوه معنایی فرم تشریح شده است پرداختن به وجوه مختلف مفهوم این اصطلاح پایه ای ضرری به نظر می رسد. برای این منظور در این مقاله سعی گردیده است تا ابتدا با بررسی معنای لغوی واژه فرم بر اساس فرهنگ های معتبر فا...

متن کامل

بازگشت «هویّت» به هنر و معماری اسلامی چگونه است؟

The ideology of us Muslims is called “monotheistic”. But unfortunately we know little about its meaning and nature. A heavenly word, in which its superior and great position we do not comprehend, neither do we pay any attention to the originality in the relationship of its inclosing truth to the divine inclosing essence of our existence. And it is only being played as a customary wo...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023